DE FOLDERVRETER. “Een topdeal die ook nog eens gratis aan huis geleverd wordt en de vreemdste promo in maanden”
© Nieuwsblad
Elke week zit je mailbox of brievenbus vol met folders en aanbiedingen. Veel te veel om het bos nog door de bomen te zien. Wat zijn de topaanbiedingen én wat zijn de addertjes onder het gras? Ik check het wekelijks voor u. Deze week: Een straf zaakje dat zelfs gratis aan je deur wordt geleverd, de gekste promo die ik in maanden tijd zag én ik controleer of de knalprijs bij Aldi écht knalt en of de goesting van Intermarché om Vlaanderen in te palmen goed nieuws is voor onze portemonnee.
Kruidvat stunt deze week met waspods van Ariel. Wie een ‘giga pack’ van 116 stuks koopt, betaalt 29,99 euro ofwel 26 cent per pod. Wat scherp is. Delhaize heeft ze bijvoorbeeld ook in promo – al loopt die vandaag/woensdag wel af – en daar betaal je 30 cent per stuk. Bij Okay is er een promo waarbij je 39 cent betaalt. Kijk je naar Albert Heijn en Carrefour, dan is het 59 en zelfs 69 cent per stuk. Colruyt moet wanneer er een Kruidvat in de buurt is, ook zakken naar die lage prijs, alleen doet Kruidvat er nog een schepje bovenop waar Colruyt niet mee kan concurreren: gratis verzendingskosten. Bestel je dit pak online, dan wordt het gratis en voor niets geleverd. Het kost je dus geen tijd én brandstof.
De laagste prijs van het moment én gratis verzending — © red
Foldermakers gooien graag met woorden zoals ‘topdeal’ en ‘knalprijs’. Al blijken het in het echt al eens loze woorden te zijn. Deze week duikt ‘knalprijs’ op in de folder van Aldi, bij soep van Knorr uit brik. 2,15 euro per liter betaal je. Maar knalt die prijs écht zo hard als ze beloven? Ik checkte bij Albert Heijn, Carrefour en Delhaize, daar betaal je voor dezelfde soep respectievelijk 3,39 euro, 4,28 of 4,29 euro per liter. Een echte knalprijs dus. Al kan het nog harder knallen in de soepwereld: bij Carrefour staat de soep van Liebig ook in reclame. Voor wie niet verknocht is aan Knorr, valt er hier nog een beter zaakje te doen: ook uit brik, een promo van twee plus twee gratis én zo amper 1,56 euro per liter. Aan jou de keuze.
Deze week in de krant: de Franse supermarkgroep Intermarché breidt uit in Wallonië én lonkt naar Vlaanderen. Dé vraag die je je als consument dan stelt is natuurlijk of je daar beter van wordt. Zullen ze scherpe prijzen hebben? Kijk je in hun folder van de Waalse filialen dan zie je alvast dat die gelijkaardig is aan de huidige Vlaamse folders van onze supermarkten. Veel acties lopen daar ook op net dezelfde producten als hier.
Puur op basis van de folder prijzen vergelijken, is echter niet makkelijk. Intermarché zet namelijk amper concrete prijzen voor één product in hun folder, veel vaker hebben ze het over verschillende artikels van een merk in promo met daarbij een prijsvork. Een voorbeeld: Activia van Danone. In de promo staat dat de korting er is “voor verschillende variëteiten die tussen de 1,99 en 3,39 euro kosten”. Tjah, veel wijzer word je daar niet van. Gelukkig staan er ook een vijftal producten in die we wél kunnen vergelijken met promo’s in Vlaamse folders. Hieronder het overzicht:
Bij Intermarché betaal je ietsje meer voor de Jupiler in promo dan bij ons in de Spar — © red
• Jupiler 33 cl: 1,86 euro per liter bij Intermarché, Spar heeft een goedkopere promo met 1,84 euro per liter.
• Persil Deep Clean Active Gel Color: 12,99 voor twee flessen bij Intermarché, Kruidvat heeft een duurdere promo met 13,49 euro voor twee flessen.
• Papillon sinaasappelen: 2,49 euro per kg bij Intermarché, Colruyt heeft een duurdere promo van 2,87 euro per kg
• Bacardi Rum: 19,39 euro voor een fles van 70 cl bij Intermarché, Match heeft een goedkopere promo van 17,95 voor diezelfde fles.
• Martini Rosato Royale: 11,75 euro voor twee flessen bij Intermarché, Delhaize heeft een goedkopere promo van 10,69 euro voor dezelfde twee flessen.
De promo voor Persil is bij Intermarché wel straffer. — © red
Conclusie: 3-2 voor de Vlaamse folders. Een absolute prijsbreker kun je Intermarché op basis van deze kleine steekproef dus niet noemen, maar starten ze op een dag daadwerkelijk met een poging om Vlaanderen te veroveren, dan zullen ze wel de moeite waard zijn om in de gaten te houden.
Volgende week
Ik keek ook al even in de folders van volgende week en ontdekte daar de vreemdste promo in weken en zelfs maanden: een betonmixer bij Lidl. Goed nieuws voor bouwvakkers, maar gekker moet het toch niet worden in de supermarktfolders. Hoe je die in je kar zal krijgen? Een vraag waar je je blijkbaar het hoofd niet over moet breken. Ze leveren aan huis, bestellen gebeurt in de webshop.
Bij Lidl koop je volgende week een betonmixer voor 179 euro — © red
Nog folders lezen:
• Lidl
• Delhaize
• Jumbo
Beste van Plus
Lees ook
Dominique Persoone test speculoospasta van de huismerken: “Plak het Lotusetiket op deze potten én niemand merkt het”
Plan B is terug en doet opvallende ontdekking bij speculoospasta’s: “Bij Lotus zullen ze vloeken als ze dit lezen”
Zes opruimtips waarmee je geld bespaart: “Stop met massaal opbergdozen te kopen”
DE GROTE TEST. Topchocolatier Dominique Persoone proeft 15 paaseitjes en een huismerk blijkt het beste: “Zowaar het lekkerst van allemaal”
Video
Hoofdpunten
Ongeloof na tragisch overlijden van driejarig meisje uit Wommersom bij ongeval aan opvang
Vakbonden en directie Delhaize houden vandaag laatste overleg, maar er is weinig optimisme
Coralie (29), die als intersekse meisje geboren werd, belandde in rolstoel toen ze zich onder druk liet opereren: “Ze hebben mijn lichaam gebruikt”
Drie kinderen gedood bij schietpartij in Amerikaanse basisschool, oud-leerlinge wilde ook elders bloedbad aanrichten
Zo leven de Grote Drie toe naar de Ronde van Vlaanderen: Mathieu van der Poel verkent niet, Wout van Aert en Tadej Pogacar wel