Onduidelijke Engie-brief jaagt klanten de kast op

Energieleverancier Engie verduidelijkt haar tarieven, na boze reacties van klanten die dachten dat hun gas- en elektriciteitsfactuur nog eens maal 3 ging.

Werner Rommers

Wie bij Engie een energiecontract Flow heeft dat eind februari afloopt, kreeg de voorbije dagen een merkwaardige brief van Engie in de bus.

Daarin zette Engie de zogenaamde verlengingstarieven van datzelfde Flow-contract uiteen: wat gingen ze betalen als ze hun Flow-contract lieten verder lopen? Maar die voorwaarden deden veel mensen – sowieso al onder de indruk van de geëxplodeerde energieprijzen – helemaal van hun stoel donderen.

Op het eerste gezicht leek het elektriciteitstarief nog eens te verdrievoudigen, het tarief van gas ging dan weer maal 2. Het injectietarief – het bedrag dat mensen met zonnepanelen krijgen voor de elektriciteit die ze op het elektriciteitsnet zetten – leek bovendien te verschrompelen van 0,37 eurocent naar 0,03 eurocent, een daling met bijna 100 procent. Gevolg: een regen van klachten in het sowieso al overstelpte callcenter van Engie.

De energieleverancier slaat nu mea culpa: “Het is niet zo dat onze energieprijzen nog eens verdrievoudigen”, zegt Engie-woordvoerder Nele Scheerlinck. “Er zijn een paar getallen aangepast in de formules waarmee we de exacte elektriciteits- en gastarieven berekenen. Het is niet omdat het eerste getal in die formules stijgt, dat de uiteindelijke prijs die je betaalt per kilowattuur verdubbelt. Dat was niet voor iedereen duidelijk.” De brief in kwestie is inderdaad opgesteld met de betere wiskundige voor ogen.

Concreet zou een gemiddeld gezin dat via een Flow-contract gas en elektriciteit afneemt met het nieuwe contract zo’n 23 euro per maand duurder af zijn, aldus Engie. “We hebben intussen naar de betrokken klanten een brief met verduidelijkingen opgestuurd.”

Vergelijken

De Vlaamse energiewaakhond Vreg en ook energie-expert Stefan Goemaere bij opbouwwerk Saamo raden mensen sowieso aan erg goed op te passen bij voorstellen van je leverancier om een bestaand contract te verlengen.

Goemaere: “Vaak zijn dat niet de meest voordelige contracten. Krijg je zo’n brief, dan weet je dat je contract bijna gaat verlopen. En dan schiet je best zelf in actie, door prijzen van verschillende leveranciers te vergelijken en desnoods naar een andere leverancier over te stappen.”

Dat zegt ook Leen Vandezande van de Vreg: “doe in dat geval op de website van de Vreg de V-test om na te gaan of er geen goedkopere energiecontracten worden aangeboden.”

Aangeboden door onze partners