BMW blijft populairste automerk in België, Duitse merken vullen volledig podium

Themabeeld ©  Shutterstock

De Duitse luxewagenbouwer BMW was in 2022 het populairste automerk in België. Met 38.011 inschrijvingen van nieuwe personenwagens was BMX goed voor een marktaandeel van 10,38 procent. De tweede plaats ging naar Volkswagen (32.061 inschrijvingen), gevolgd door Mercedes (29.283 inschrijvingen), Peugeot (29.140 inschrijvingen) en Audi (26.253 inschrijvingen). Dat blijkt maandag uit cijfers van de Belgische en Luxemburgse Automobiel- en Tweewielerfederatie Febiac.

jvhBron: BELGA

Hoewel er vorig jaar 2,44 procent minder nieuwe personenwagens van BMW ingeschreven werden, blijft de Duitse luxewagenbouwer de kroon spannen. Ook Volkswagen en Audi deden het vorig jaar met respectievelijk 6,66 procent en 6,29 procent minder inschrijvingen van nieuwe personenwagens slechter dan in 2021. De markt in haar geheel liet een daling optekenen met 4,39 procent tot 366.303 inschrijvingen, of het laagste niveau sinds 1995.

Mercedes (+6,39 procent) tekende daarentegen een stijging van het aantal inschrijvingen van nieuwe personenwagens op, net als Peugeot (+2,32 procent). Andere automerken die in 2022 een stijging wisten te realiseren, waren onder andere Toyota (+34,60 procent), Dacia (+10,02 procent), Kia (+13,60 procent), Mini (+3,28 procent) en Tesla (+46,81 procent).

Aangeboden door onze partners