Derde van nieuwe auto’s is geëlektrificeerd
© AFP
Het aandeel geëlektrificeerde auto’s in de nieuw ingeschreven auto’s is in 2022 verder toegenomen. Was in 2021 nog een vierde van de nieuwe auto’s plug-in, hybride of ‘puur’ elektrisch, dan was dat in 2022 al meer dan een derde. Dat blijkt donderdag uit cijfers die automobielfederatie Febiac bekendmaakt. Het zijn vooral bedrijven en zelfstandigen die de weg gevonden hebben naar deze auto’s, particulieren keken ook in 2022 nog de kat uit de boom
De automobielfederatie merkt verder op dat het aandeel van auto’s die met een stekker worden opgeladen, dus hybride en elektrische auto’s, toegenomen is tot 27 procent. In 2021 waren ze nog goed voor 18 procent.
Die toename gaat ten koste van de klassieke verbrandingsmotoren. De benzinemotoren leiden dan wel nog altijd het klassement, voor het eerst sinds 2017 zijn ze onder de grens van 50 procent gezakt. Dieselmotoren zetten de daling voort die in 2018 startte. Toen hadden ze nog een marktaandeel van net geen 80 procent, in 2022 waren ze goed voor 16 procent van de nieuwe inschrijvingen.
Bij particulieren beschikken benzine en diesel wél nog over een hoog marktaandeel: samen 79 procent, tegenover 57 procent bij bedrijven en zelfstandigen.
Die twee laatste categorieën schaffen in toenemende mate geëlektrificeerde auto’s aan. 87 procent van de inschrijvingen voor elektrische auto’s, Battery Electric Vehicle (BEV) in het jargon, gebeurden in 2022 door bedrijven en zelfstandigen. Voor plugins komt 91 procent van de inschrijvingen van diezelfde bedrijven en zelfstandigen.
Als particulieren toch een geëlektrificeerde auto kopen, kiezen zij eerder voor een met hybride technologie: 54,6 procent van de inschrijvingen van dit type gebeurde door een particulier.
Febiac merkt nog op dat er eind 2022 meer 200 geëlektrificeerde modellen op de markt waren. Een nieuw record, dat natuurlijk alles heeft te maken met de CO2-reductiedoelstellingen die Europa oplegt.
Maandag maakte Febiac al bekend dat de inschrijvingen van het aantal nieuwe personenwagens in 2022 verder is gedaald, met 4,39 procent. Het jaar ging moeilijk van start, maar vanaf augustus kende de verkoop in België vijf opeenvolgende maanden van groei. Dat de daling al bij al beperkt blijft, is te danken aan de inschrijvingen door bedrijven. In 2021 waren ze goed voor 58 procent van de inschrijvingen, in 2022 was dat al 62 procent. De markt voor bedrijfswagens groeide met 2,5 procent. Febiac noemt dit goed nieuws voor de vergroening van het wagenpark.
Lees ook
Video
Hoofdpunten
Ongeloof na tragisch overlijden van driejarig meisje uit Wommersom bij ongeval aan opvang
Vakbonden en directie Delhaize houden vandaag laatste overleg, maar er is weinig optimisme
Coralie (29), die als intersekse meisje geboren werd, belandde in rolstoel toen ze zich onder druk liet opereren: “Ze hebben mijn lichaam gebruikt”
Drie kinderen gedood bij schietpartij in Amerikaanse basisschool, oud-leerlinge wilde ook elders bloedbad aanrichten
Zo leven de Grote Drie toe naar de Ronde van Vlaanderen: Mathieu van der Poel verkent niet, Wout van Aert en Tadej Pogacar wel
Beste van Plus
Koppel brengt te veel cupcakes mee naar restaurant voor gender reveal, maar vindt slimme oplossing: “De energie was onbeschrijfelijk”
Koe achternagezeten na ontsnapping uit slachthuis: “Ze was erg strijdlustig”
Nederlandse spermadonor moet voor rechter verschijnen omdat hij wereldwijd 550 kinderen kreeg
Millie Bobby Brown schrijft roman die zich afspeelt tijdens Tweede Wereldoorlog