Laurens Sweeck en entourage gefrustreerd na incidenten met mecaniciens in materiaalpost: “Ja, ik denk dat ze me opzettelijk hinderden”
Geen tweede Belgische titel voor Laurens Sweeck. De man uit Schriek moest in Lokeren vrede nemen met zilver achter Michael Vanthourenhout, maar na afloop was hij duidelijk gefrustreerd over twee incidenten waarbij hij gehinderd werd door de materiaalmannen van Michael Vanthourenhout. Volgens Sweeck gebeurde dat opzettelijk. “Als coureur voel je dat aan.”
“Ik ben ontgoocheld omdat het niet helemaal sportief is verlopen, vind ik”, stak Sweeck meteen van wal in een eerste reactie bij Sporza. “We waren aan elkaar gewaagd, in dat opzicht verdient Michael de titel. Maar naar mijn weten kies je voor de start een box in de materiaalzone en blijf je daar de hele wedstrijd. Tactisch maak ik een goede keuze door daar in het begin te staan. Dat zag je in de eerste ronde al, toen ik daar een kloof maakte. In ronde twee staan zij daar opeens ook, terwijl ze in de eerste ronde helemaal achteraan stonden.”
Sweeck werd in de derde en vijfde ronde vervolgens tot twee keer toe gehinderd door de mecaniciens van Vanthourenhout. “Ik weet niet waarom die regels er zijn, als ze niet worden nageleefd. Ik werd inderdaad ook nog twee keer gehinderd en ik denk wel dat het opzettelijk gebeurde, ja. Als coureur voel je dat aan, dat het op die manier gebeurt. Dat is een beetje koers, maar er zijn regels die moeten nageleefd worden. Ze zeggen dat ze een boete gaan geven, maar daar koop ik niets mee.”
Het tweede incident in de materiaalpost, in de voorlaatste ronde:
Hier staat ingevoegde content uit een social media netwerk dat cookies wil schrijven of uitlezen. U heeft hiervoor geen toestemming gegeven.
Ook Stefaan Sweeck, de vader van Laurens, was uiteraard niet gelukkig na de akkefietjes in de materiaalpost. Vader Sweeck praatte er na de finish over met Jürgen Mettepenningen, ploegbaas van Michael Vanthourenhout bij Pauwels Sauzen-Bingoal (zie video bovenaan).
“Beide kampen in de fout”
De quotes van Sweeck werden ook voorgelegd aan Sven Nys en bondscoach Sven Vanthourenhout, die in de studio van Sporza aanwezig waren. “Of het opzettelijk was, dat kunnen we niet weten. Maar het is een feit dat er regels zijn”, vertelde Nys daarover.
“Ik denk dat beide kampen een keer in de fout gaan. Eerst wordt de fiets van Laurens te vroeg meegegeven, en de volgende keer is het andersom. Dan blijft de fiets van Michael hangen”, klonk de analyse van Vanthourenhout. Zijn neef Michael, de kersverse Belgische kampioen, was zich alvast van geen kwaad bewust en ontkende ook dat zijn mecaniciens opzettelijk Sweeck zouden gehinderd hebben.
“Mecanicien zal wellicht een boete krijgen”
Eddy Lissens, voorzitter van commissie veldrijden van Belgian Cycling gaf na afloop van het BK uitleg bij enkele media. “Er is een reglement, dat online is verschenen op onze website en is verstuurd naar alle ploegen, met de indeling van de boxen”, verklaart hij, “maar bij de renners zelf, die een omslag kregen bij hun inschrijving, stond er geen nummer op die enveloppen. Dat is een beetje ongelukkig, maar goed. De ploegen gaan ook zelf in de fout, want zij moeten de renners op de hoogte brengen welke box hen werd toegewezen.”
Tot zover deel 1. Sweeck had een box ingepalmd, Vanthourenhout ook, maar die wisselde tijdens de wedstrijd, na ronde één om ook zijn voordeel te halen uit een goede plaatsing in de materiaalpost. “Sweeck had box 1, Vanthourenhout 4”, zegt hij nog. “Er is een indeling van de boxen en volgens de UCI moet iedereen in principe in zijn box blijven staan. Dat is het reglement, maar daar gebeurt nooit controle op, niet in andere crossen, en ook niet vandaag.” En in het verleden was daar nooit commotie over, noch over het wisselen zelf in cross noch over het niet-toepassen van het reglement. “Er is een reglement, maar het wordt nooit gebruikt”, aldus Lissens die een beetje warm noch koud blies over de al niet toepassing van het reglement. “Het is de taak van de aanwezige commissaris om dat te controleren tijdens de wedstrijd, maar je weet ook hoeveel mensen daar staan in een cross, dat is chaos en heel moeilijk om te controleren, maar laat het duidelijk zijn de ploegen wisten waar ze moesten staan, maar het stond dus niet op de omslag van de renners.”
“Wel zal de mecanicien van Michael Vanthourenhout wellicht een boete krijgen voor het hinderen van een renner”, eindigt Lissens. “Al geloof ik niet dat die dat met opzet heeft gedaan. Het heeft wel een bepaalde invloed gehad.”
Beste van Plus
Lees ook
Ferre Geeraerts betreurt dat hij zijn veldritseizoen voortijdig moet afsluiten: “Anders breng ik mijn andere doelen in gevaar”
“De uithalen van Laurens Sweeck lijken sterk op een laatste rekening die vereffend moet worden”
Michael Vanthourenhout verteert Belgische titel met… slechtste uitslag van het seizoen: “Een cross met minder dan drie uur slaap: dan lopen je benen te snel leeg”
‘Wisselgate’ zindert nog na in Otegem: “Heel zielig dat Laurens nog in de slotronde een pirouette maakte”
Video
Hoofdpunten
Beelden opgedoken van incident met 3-jarig kind in show Theo Maassen: “Wat een idee”
Union ziet Victor Boniface na één seizoen alweer vertrekken (maar rekent wel op de jackpot)
Familie doodongerust nadat Davy (34) uit het niets opgepakt wordt in Mexico: “Waren het zelfs echte politieagenten?”
Opnieuw tranen in ‘Boer zkt vrouw’, maar deze keer bij andere boer
Nog altijd veel manschappen tekort bij speurders die de zwaarste misdaden in ons land moeten oplossen