Extinction Rebellion kaapt 400 reclameposters en hekelt “valse reclame” van Toyota en BMW
Een eerdere betoging van Extinction Rebellion in Londen. — © via REUTERS
De klimaatactivisten van Extinction Rebellion hebben samen met activisten van Subvertisers International en Brandalism meer dan 400 reclameborden en posters in bushokjes gekaapt in Brussel, Parijs, Londen, Berlijn en andere Europese steden. Zo willen ze “de valse reclame en het agressief lobbyen door Toyota en BMW” aan de kaak stellen. Dat meldt Extinction Rebellion in een persbericht. In Brussel werden zeven grote reclameborden en 70 posters in bushokjes vervangen.
De autofabrikanten worden beschuldigd van greenwashing, het proces waarbij bedrijven of organisaties zich groener voordoen dan ze in werkelijkheid zijn. “Ondanks ambitieuze marketingcampagnes om hun elektrische voertuigen te promoten, zijn de twee fabrikanten nog steeds grotendeels toegewijd aan de productie van voertuigen met verbrandingsmotor”, klinkt het bij Extinction Rebellion.
Het Europese protest werd gecoördineerd om samen te vallen met het Autosalon, dat doorgaat van 14 tot 22 januari in Brussel. Beide fabrikanten zijn vertegenwoordigd op het Autosalon. De posters van de gekaapte reclameborden beelden “vervuilende modellen van Toyota en BMW, zoals de Toyota Land Cruiser en de BMW X5 en X7 SUV” af. Op een van de posters is “Add Driving Pleasure”, een slogan van BMW, vervangen door “Add Climate Breakdown”.
De actie vindt tevens plaats “op een moment dat het idee om reclame voor ecocidale goederen en diensten - net zoals met tabak - te verbieden, internationaal aan kracht wint”, klinkt het. De activisten verwijzen naar een soortgelijke wetgeving die Ecolo-Groen voorgesteld heeft. Ze roepen regeringen op om “reclame voor producten die schadelijk zijn voor het milieu te reguleren en misleidende reclame door vervuilende bedrijven te verbieden”.
Voor deze actie werkte Extinction Rebellion samen met Subvertisers International, een netwerk van groepen die actief zijn in de strijd tegen reclame, en Brandalism, een collectief van kunstenaars en activisten die zich verzetten tegen de macht, lobby en reclame van grote bedrijven.
Lees ook
Video
Hoofdpunten
Nergens nog mondmaskerplicht: waar worden ze toch aanbevolen? En kan een ziekenhuis ze weer verplichten als er meer besmettingen zijn?
CEO Peter Bossaert vecht om te overleven tijdens crisisvergadering voetbalbond
Teleurstelling na afgeschafte Queer Iftar: “We vragen niet veel: dat we mogen bestaan, geloven in God en met gelijkgezinden samenkomen”
Belgische kreeg vijf jaar lang uitkering, maar “vergat” te zeggen dat ze op “langdurige vakantie” was in Tenerife
“Corinna Schumacher leeft als een gevangene: bij een etentje zou iedereen haar vragen stellen over Michael”
Beste van Plus
Amerikaanse toerist verdwaalt in Florence en parkeert Ferrari midden op beroemd plein
Vrouw verdient duizenden euro’s met haar ‘onsexy’ OnlyFans-account: “Ik poets gewoon mijn tanden en maak mijn huis schoon”
Heinz brengt tomatensaus op de markt met wodka erin
Verwarring alom: Vlaamse vrouw ontdekt dat ze huis in Spanje heeft, of toch niet?