DE FOLDERVRETER. “De ene Lidl is de andere niet en een cadeau dat letterlijk het geld niet waard is”
© Nieuwsblad
Elke week zit je mailbox of brievenbus vol met folders en aanbiedingen. Dat is veel te veel om het bos nog door de bomen te zien. Wat zijn de topaanbiedingen én wat zijn de addertjes onder het gras? Ik check het wekelijks voor u. Deze week leg ik uit waarom Cola in de ene Lidl goedkoper is dan in de andere, zoek ik de beste én slechtste ‘99 cent-deal’ bij Albert Heyn, heb ik goed nieuws voor vegetariërs én vind ik een cadeau dat letterlijk het geld niet waard is.
De blikjes Cola duiken deze week op in verschillende folders. Ik zie ze zowel bij Delhaize, Carrefour, Lidl, Jumbo, Okay als Colruyt. Even uitgerekend waar je het minst én het meest betaalt: bij Carrefour is het nog 70 cent per blikje, bij Delhaize 69 cent, Okay vraagt 57 cent per blikje en Jumbo 56 cent. Lidl is het goedkoopst, volgens hun folder betaal je 50 cent per blikje. Maar in realiteit is dat nog minder. Want wie in Vlaanderen aan de kassa van de Lidl komt met zijn 30 blikjes, zoveel moet je er kopen voor de promo, zal zien dat er maar 46 cent het stuk aangerekend wordt.
In de folder van Lidl staat dat je 50 cent per blikje betaalt, in het echt is dat hier in Vlaanderen slechts 46 — © red
En daar is een reden voor. Wat veel mensen namelijk niet weten, is dat Lidl regionale prijsverschillen heeft voor sommige A-merken die klanten vaak in prijs vergelijken én zo belangrijk zijn om volk te lokken. Coca-Cola is een van die merken. Concreet zorgt dat ervoor dat je momenteel in Wallonië 50 cent betaalt voor een blikje Coca-Cola én in Vlaanderen slechts 46 omdat ze hier die lagere prijs nodig hebben om de concurrentie aan te gaan met de rest. Wat met Colruyt? Die hebben ook een actie lopen op Coca-Cola waardoor je er 57 cent per blikje betaalt. Maar door de lagere prijs van Lidl, moeten ze natuurlijk verder zakken: naar 46 cent in Vlaanderen en naar 50 in Wallonië.
LEES OOK. In deze gemeente heb je 10 supermarkten op 3 kilometer van elkaar: “Uniek voor Vlaanderen”(+)
Deze week heeft Albert Heijn best wel wat 99 cent-promo’s — © red
Na de ‘1 plus 1 gratis’ van vorige week, kiest Albert Heijn deze week voor ‘99 cent-promo’s’. Tal van producten zakken onder de magische grens van 1 euro. Dan heb je de neiging om je karretje vol te leggen met al die deals, want ze lijken allemaal even straf. Niet dus. Ik zocht het even uit welke de absolute toppers zijn van deze actie en welke de minder interessante. De kortingen die je krijgt, gaan van 14 procent tot liefst 75 procent. Dat laatste is de moeite, dat eerste nu niet echt. De toppers? Toiletblokken Witte Reus, tussen de 70 en 75 procent korting afhankelijk van het type. Best wel een zaakje dus. Met de Alpro Yoghurt Mango en Heinz tomatenpuree doe je ook serieus wat profijt: respectievelijk 67 en 66 procent korting. Red Bull en sommige van de Olvaritpotjes zijn de minst interessante deals, daar krijg je maar 14 tot 17 procent korting. ‘Heinz Ketchup met minder zout en suiker’, is dan weer de gulden middenweg: 50 procent korting. Kortom: een rekenmachine is deze week geen overbodige luxe voor wie de beste deals wil scoren bij AH.
Goed nieuws voor vegetariërs: Aldi heeft momenteel een promo op gehakt. Op varkensgehakt, maar ook op vegan gehakt. Op zich is dat geen nieuws, maar wat wel opvalt is dat de vegan versie 7,37 euro per kg kost én het varkensgehakt 7,63 euro. De omgekeerde wereld want vegetarisch of vegan is doorgaans duurder. Ietsje duurder wanneer je voor huismerken kiest - bij Colruyt is dat een 20 cent, bij Delhaize drie euro in het geval van gehakt - maar fors duurder wanneer je in het vegetarisch rayon voor de A-merken kiest. Bij Colruyt betaal je bijvoorbeeld 15,97 euro per kg vegan gehakt van ‘The Blue Butcher’. Bij Delhaize tel je dan weer 18,45 euro neer voor een kg ‘vegan rul gehakt’ van de Vegetarische Slager.
Varkensgehakt is deze week bij Aldi duurder dan veganistisch kruimgehakt — © red
Een cadeau van 8,99 euro dat in de realiteit minder dan de helft waard is — © red
Om af te sluiten nog een staaltje schone schijn uit de folder van Kruidvat: wie twee producten uit een bepaalde selectie koopt, krijgt gratis 10 Dash Platinum Pods ter waarde van 8,99 euro. Mooi zaakje, denk je dan. Al is dit cadeau letterlijk zijn geld niet waard.
Diezelfde waspods staan namelijk momenteel bij Kruidvat ook in reclame waarbij je - weliswaar bij aankoop van een grotere verpakking - amper 33 cent het stuk betaalt. Kortom: die 10 pods zijn eigenlijk maar 3,3 euro waard. Zo straf is dat cadeau niet. En die twee producten die je moet kopen, vond ik vaak ietsje goedkoper terug bij concurrenten. Opletten dus én nog even checken of je echt wel goedkoper af bent.
Nog folders lezen:
* Spar
* Match
* Alvo
Beste van Plus
Lees ook
CD&V wil af van ‘1 plus 1 gratis’, maar niet iedereen is enthousiast: “Geen nieuw idee, en weinig onderbouwing”
DE FOLDERVRETER. “Stakingen maar ook stuntprijzen bij Delhaize en nu al een deal voor de zomer”
DE FOLDERVRETER. “Zo kun je twee keer korting krijgen bij Colruyt, een topdeal op Vittel en de bromance tussen Lidl en Aldi”
FOLDERVRETER. “Supermarkten halen deze week grof geschut boven, maar ik spot ook een heuse kat in een zak”
Video
Hoofdpunten
Lieven is directeur van 1.200 leerlingen, Olivier van 234. Maar voor geen geld ter wereld zouden ze ruilen
Hoeveel kost de studierichting van een leerling secundair? Ontdek het hier
ONDERWIJZER. Bekijk hier hoe de scholen in jouw buurt scoren: hoeveel C-attesten reiken ze uit en hoeveel leerlingen halen later hoger diploma?
Studio 100 wijst Plopsa-CEO de deur na vernietigend rapport: “Iedereen besefte dat Steve hier niet ongeschonden uit zou komen”
De duurste fictiereeks kent de slechtste start: “Dit is de huidige realiteit”