Groen noemt doortrekking N60 “een erg duur luchtkasteel” en wil dat Vlaanderen werk maakt van beter openbaar vervoer
Groen Ronse is er van overtuigd dat de doortrekking van de N60 nooit écht gerealiseerd zal worden. — © pma
De Vlaamse regering legde vorige week de voorlopige versie van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan vast voor de doortrekking van de N60 in Ronse. “Volgens de regering bedraagt de geraamde investeringskost voor de twee kilometer lange boortunnel en een zuidelijke ringweg rond de stad 584 miljoen euro, maar realistischer is het te stellen dat het totale kostenplaatje 1,5 miljard euro zal bedragen”, aldus Lech Schelfout.
LEES OOK. Vlaanderen legt tracé N60 vast, openbaar onderzoek kan van start gaan
Vorige week kon u hier lezen dat de Vlaamse regering het definitieve tracé voor de doortrekking van de N60 in Ronse heeft vastgelegd. Groen, oppositiepartij in Ronse, vindt de plannen echter niet realistisch. “Deze beslissing houdt geen enkele belofte in om de verlenging van de N60 ook daadwerkelijk te realiseren”, zegt fractieleider Lech Schelfout. “In de nota aan de Vlaamse regering staat letterlijk dat de genomen beslissing geen budgettaire impact heeft. Ondanks alle hoeraberichten wordt de hete aardappel simpelweg doorgeschoven naar de volgende regering. Maar gezien de financiële situatie en de grote uitdagingen die deze en volgende regeringen nog te wachten staan, is de enige eerlijke en logische conclusie dat niemand dit project ooit zal realiseren.”
“We schatten de reële investering op ruim 760 miljoen euro”, gaat Schelfout verder. “En net als bij andere grote projecten kunnen de kosten nog flink oplopen. Nu al houdt de Vlaamse regering rekening met een meerkost van 5 procent én bedragen de jaarlijkse onderhoudskosten minimum 6,5 miljoen euro. De levensduur van dergelijke infrastructuurprojecten wordt geschat op 100 jaar. Het is daarom realistisch om te stellen dat het totale kostenplaatje ongeveer 1,5 miljard euro zal bedragen.”
“Openbaar vervoer is dé prioriteit”
Volgens Groen behoren projecten zoals deze definitief tot het verleden. “In de jaren 70 was dit misschien op zijn plaats geweest, maar we zijn intussen een halve eeuw later. In plaats van meer doorgaand verkeer aan te trekken en een aanslag te plegen op onze natuur en de open ruimte van de Vlaamse Ardennen, hebben we dringend nood aan maatregelen die de verkeersveiligheid en leefbaarheid van het stadscentrum aanpakken. Om de bereikbaarheid van Ronse te verbeteren, is inzetten op openbaar vervoer een absolute prioriteit. We roepen onze burgemeester op om met alle politieke partijen samen de trekker te worden van een potige campagne voor een beter bus- en treinaanbod in onze regio. Dát is pas broodnodig.”
Beste van Plus
Video
Hoofdpunten
Regen en wind hield de 15.000 fietsers niet tegen om Ronde voor wielertoeristen te rijden: “Echt Flandrien weer, nat en koud”
Minstens 50 tornado’s raasden in 24 uur tijd over de VS: al zeker 9 doden, honderden gewonden en gigantisch veel schade
“Moet ik dan gaan schreeuwen dat ik het niet heb gedaan?” Gers Pardoel recht de rug na beschuldigingen van geweld
Cercle Brugge wint vlot van KV Kortrijk en doet een gooi naar de top acht
Rusland is vanaf vandaag voorzitter van de VN-Veiligheidsraad, en dat stuit wereldwijd op onbegrip: “Slechtste 1-aprilgrap ooit”
Antiquair Paul De Grande kocht huis dankzij ‘Huizenjagers’: “Budget van 2 miljoen euro”
Snowboarder raakt bedolven onder sneeuw, maar skiër heeft bliksemsnelle reactie: “Net op tijd”
De weg uit het labyrint is gevonden: Minotaurus is nieuwe afvaller in ‘The masked singer’
Nieuwe huiseigenaars klagen tijdlang over sigarettengeur in badkamer en ontdekken tijdens kuisbeurt waar het vandaan komt: “Walgelijk”