DE FOLDERVRETER. “Daarom staat Coca-Cola al wekenlang in reclame en de truc met de procenten”
Elke week zit je mailbox of brievenbus vol met folders en aanbiedingen. Veel te veel om het bos nog door de bomen te zien. Wat zijn de topzaakjes? En wat zijn de addertjes onder het gras? Ik zoek het wekelijks voor je uit. Deze week de truc met de procenten, een mooie actie op koekjes van Jules Destrooper, een scherpe prijs voor zachte billen én ik zoek uit waarom Coca-Cola al wekenlang in promo staat. Hebben die ergens grote overschotten die dringend verkocht moeten worden?
Bij het maken van folders trekken supermarkten ook graag de trukendoos open. Doel: mensen aanzetten tot kopen door promo’s al eens straffer te laten lijken dan ze echt zijn. Goochelen met procenten is één van die trucs. De folder van Delhaize is er deze week een goed voorbeeld van. Daarin trekt de korting op instantpasta of -noedels van Knorr mijn aandacht. ‘80 procent korting’, lees ik er. Een fikse afslag die je niet zo vaak ziet opduiken in folders.
80 procent korting op het tweede pakje of 40 procent korting op de twee — © red
Maar die 80 procent krijg je wel enkel op de tweede verpakking. Kortom: kom je aan de kassa met twee pakjes, dan krijg je 80 procent op ééntje ofwel 40 procent op de twee. Wat toch al minder spectaculair is, mocht je dat zo in de folder zien staan. Zo zijn er nog wel wat voorbeelden in deze folder. Op een tweede bak Jupiler krijg je 70 procent korting, maar eigenlijk is dat dus 35 procent op de twee. Hetzelfde met Mon Chéri of Ferrero: 30 procent korting op de tweede ofwel 15 procent op de twee.
30 procent is eigenlijk 15 procent — © red
Garnalen en brood? Een actie van 40 procent ofwel 20 procent op de twee. Delhaize is voor de duidelijkheid niet de enige supermarkt die dit doet, de rest gebruikt die truc ook regelmatig.
Maar ik spot ook een mooie promo in de folder van Delhaize: 2 + 2 gratis voor koekjes van Jules Destrooper. Bij het amandelbrood betaal je zo 11,96 euro per kg. Carrefour heeft ook een actie op koekjes van Destrooper. Daar betaal je 13,5 euro per kg voor datzelfde amandelbrood.
Bij Albert Heijn betaal je 33 cent per rol Page — © red
Scottex/Page
Tijdens één van de eerste Foldervreters legde ik al eens uit dat Page en Scottex hetzelfde wc-papier is. Nu staat het in reclame bij zowel Albert Heijn als Spar. Al pakt Albert Heijn wel uit met een actie van ‘1 plus 1 gratis’. Concreet betaal je zo nog 33 cent per rol. En dat is weinig. Bij de actie van Spar is het 47 cent. Carrefour heeft geen promo, daar is het 59 cent per rol. Ik dook ook nog even in mijn archief. In oktober vorig jaar had Albert Heijn ook een actie op datzelfde wc-papier en telde je 38 cent per rol neer. Nu doen ze er nog vijf cent af. Anders gezegd: een scherpe prijs voor zachte billen.
LEES OOK. De meest gemaakte fouten in de supermarkt: je vergeet te bukken en haalt rekenmachine niet boven(+)
Wat is er aan de hand met Coca-Cola? Sinds de eerste week van januari staat die frisdrank wekelijks wel ergens in reclame. Ofwel in blik, ofwel in fles, ofwel in beide én vaak ook bij meerdere supermarkten tegelijkertijd. Bij Carrefour ging er sinds de jaarwisseling zelfs geen week voorbij zonder dat Coca-Cola in hun folder opdook. Lidl had twee weken geleden een promo op blikjes, deze week op de flessen. Net zo bij Jumbo. En Albert Heijn had er vorige week een op de blikjes en deze week op zowel blikjes als flessen. Bij Colruyt krijg je deze en volgende week korting op de flessen. Het kan niet op.
Bij Carrefour ging er sinds de jaarwisseling zelfs geen week voorbij zonder een promo op Coca-Cola — © red
Colaverbruik neemt af
Maar waarom? Hebben ze nog ergens een grote stock staan die dringend verkocht moet raken, of speelt er iets anders? In ‘de supermarktgangen’ klinkt het dat de reden waarom Coca-Cola “visueel gezien langer of meer in promo staat, te maken heeft met een brede waaier aan formaten en verpakkingen”. Simpel uitgelegd: in een fles of blikje zit dan wel dezelfde frisdrank, maar net omwille van die andere verpakking spreken ze er een andere doelgroep mee aan. En de ene week hebben ze dus een actie voor de consument die liefst flessen koopt en daarna eens voor de blikjesmensen. De bron geeft nog mee dat het niet de supermarkt zelf is, maar wel Coca-Cola die beslist wat er wanneer in promo staat. Ik klopte ook aan bij de frisdrankengigant zelf. Daar laten ze alvast weten niet met overschotten te zitten en klinkt het dat het voor hen “belangrijk is om als leider in de drankenindustrie samen met de 90.000 klanten in België de aandacht te trekken op hun drankjes”. “Promoties maken daar sinds jaar en dag deel van uit”, klinkt het nog. Veel wijzer worden we daar ook niet van. Over naar retailspecialist Gino Van Ossel, die zelf ook merkt dat Coca-Cola dezer dagen vaker dan vroeger in promo staat. “Dat heeft inderdaad te maken met verschillende doelgroepen en verpakkingen”, zegt die. “Maar er speelt nog iets anders, iets belangrijkers: het verbruik van frisdranken neemt in het algemeen af én in het bijzonder voor Coca-Cola.”
“Eerst dronken we minder door corona en de bijhorende sluiting van de horeca, daarna kwam er de oorlog in Oekraïne en de energiecrisis. Coca-Cola heeft intussen ook meer concurrentie dan vroeger én door de trend om gezonder te leven staan ze ook onder druk. Het is niet omdat er geen suiker zit in Zero, dat het daarom gezond is. Omwille van die teruglopende verkoop schakelen ze dus een versnelling hoger met hun promoties, zowel in aantal als in de grootte ervan. Vroeger kreeg je één fles gratis wanneer je er zes kocht. Deze week is het twee pakken kopen, één gratis. En net voor Nieuwjaar zag ik zelfs een ‘1 plus 1’. Dat doen ze allemaal niet zomaar, hoor.”
Ook bij Lidl is het twee pakken Coca-Cola kopen, eentje gratis — © red
Rest nog één vraag: waar koop je momenteel de goedkoopste Coca-Cola? Ik checkte de prijzen voor flessen van anderhalve liter. Bij zowel Carrefour, Delhaize als Albert Heijn betaal je door de promo nog 1,5 euro per fles. Bij Lidl is dat 1,43 euro. En Colruyt moet die laagste prijs normaal gezien volgen.
Nog folders lezen?
* Aldi
* Kruidvat
* Match
Beste van Plus
Lees ook
Moeder laat dochter eigen haren knippen, maar heeft daar meteen spijt van: “Heb je wel een spiegel gebruikt?”
Vierdejaars De Kleine Wereld tonen talenten op grote podium
Het geheime wapen van Zelenski in Oekraïne: de trein
Graspop maakt officiële affiche bekend en daar duikt de naam van... Helmut Lotti op
Video
Hoofdpunten
Zelfs de eigen inwoners noemen het marginaal: stad wil van negatief imago af en heeft daar veel geld voor over
Schokkende beelden: OHL-speler wordt met auto aan hoge snelheid in sporthal gekatapulteerd, waar kinderen aanwezig waren in kleedkamers
Zekerheid bij Minotaurus, verwarring bij Champignon: deze BV’s zitten volgens ons in de pakken van ‘The masked singer’
Werkende Vlaming had in 2022 netto beroepsinkomen van gemiddeld 2.550 euro per maand
PAASEIWIJZER: zo vind je altijd het lekkerste eitje