Piet Huysentruyt lanceert zijn eigen wijn, bij Aldi: “Geef toe, voor dat geld kun je toch niet gekloot zijn?”
Nu SOS Piet weer op tv is, vond Piet Huysentruyt het ook het ideale moment om een eigen wijn op de markt te brengen — © VTM
Voor het eerst in zo’n tien jaar tijd, lanceert Piet Huysentruyt (60) nog eens een nieuw product. Vanaf 24 februari koop je bij Aldi zijn eigen Zuid-Afrikaanse wijnen. “Ik wou al langer iets doen met wijn”, zegt de chef. “Nu ‘SOS Piet’ opnieuw op tv komt, is dat het ideale moment. Zowel de witte als rode stelde ik zelf samen met een vriend, het zijn geen bestaande flessen waar ik een etiketje van Piet opplakte.” Het is ook niet het enige waarmee hij opnieuw in de rekken komt.
Hij heeft al eens een wijngaard aangeplant, zo’n twintig jaar geleden, in de buurt van zijn restaurant Likoké in de Franse Ardèche. Maar zelf kwam Piet Huysentruyt er niet toe om wijn te maken. Zijn zoon Cyriel doet het intussen wel, maar het aantal flessen is beperkt én enkel bestemd voor het restaurant. In zijn nieuwe thuis in Zuid-Afrika heeft Piet nu wél werk gemaakt van zijn wens om een eigen wijn te hebben. En de tv-kok pakt het meteen groots aan: Aldi bestelde van de witte en de rode Piet’se’wyn telkens 20.000 flessen.
“Ik ken hier al even een wijnboer, Alée Bleue, met een groot domein, wat je toch wel nodig hebt om een supermarktketen te kunnen bevoorraden”, zegt Piet. “In het verleden zei ik hem al vaker dat als ik ooit een eigen wijn zou maken, dat met hem moest zijn.
De witte en rooie Piet’se’wyn — © Aldi
Nu is het dus zover. Met de terugkeer van SOS Piet naar tv, ben ik met mijn plannen naar de mensen van Aldi gestapt. Vroeger lag ik daar ook met mijn vispannetjes en desserts in de winkel. Ze waren geïnteresseerd. Vanaf vrijdag 24 februari verkopen ze mijn wijn in alle Vlaamse en Brusselse filialen.”
Proeven, proeven, proeven
7,99 euro kost een fles. “Geef toe, in het West-Vlaams gezegd, kun je voor dat geld toch niet gekloot zijn? Het is een lekkere wijn. De witte is perfect als aperitief of bij vis, de rode past zeer goed bij vlees- en wildgerechten.”
Vanwaar hij de kennis haalde om wijn te maken? “Een wijnboer ben ik zeker niet. Toen ik ooit in Frankrijk mijn wijngaard aanlegde, was ik vooral aan het puffen, en besefte ik hoeveel werk er kruipt in elk slokje wijn. Maar ik ben een wijndrinker en er één ontwerpen is hetzelfde als een gerecht maken: proeven, proeven en nog eens proeven. Tot alles in evenwicht is. Iedereen heeft sowieso een eigen smaak, dat weet ik. Maar dit is hoe ik een witte wijn op basis van chenin blanc en een rode op basis van de pinotagedruif zie. Dit is wat ík graag drink.”
Potten en pannen
Voorlopig gaat het wel om een eenmalig aanbod. “One shot”, zegt Piet Huysentruyt. “Raken ze in enkele weken niet verkocht en blijven ze liggen, dan zal het inderdaad eenmalig blijven. Maar zijn ze na drie dagen allemaal de deur uit, dan weet je wel dat de kans bestaat dat er een vervolg aan gebreid wordt. Ik hoop het. Ik heb intussen namelijk ook al een rosé gemaakt. Het zou zeer fijn zijn mocht die ook tot in België raken.”
En niet alleen zijn wijn zorgt voor een comeback van Piet in de winkelrekken. “Ook de potten en pannen in samenwerking met BergHOFF zijn terug.”
Op gegeven moment lagen er 138 Piet-producten in de winkel
Bij BLOKKER hadden ze vroeger verschillende producten van Piet Huysentruyt. — © red
In 2002 bracht Piet Huysentruyt zijn eerste producten op de markt: kruiden van ‘Lekker Thuis’. Daarna volgde er nog veel meer, waardoor op een gegeven moment liefst 138 verschillende Piet-producten in de winkels lagen. Van keukenhanddoeken, over wafelijzers, sapcentrifuges, pannenlappen, een vergiet, messen, lepels, spatels, diepvriesdesserts, een compleet servies, tot een ‘hapklare snacklijn’ in de supermarkt. “Ons businessmodel was vrij simpel: wie Piet wilde, kon Piet krijgen”, schrijft hij daarover in zijn biografie Piet ongezouten. “Zolang ik tevreden was over de prijs-kwaliteitverhouding van het product en er portretrechten en een vast percentage op de verkoop werden betaald.”
Al zei hij ook weleens ‘nee’ wanneer de producten te ver van zijn corebusiness lagen. “Op een bepaald moment kregen mijn managers tien voorstellen per dag, waarop ze direct nee zeiden. Je kon het zo gek niet bedenken, voor alles wilden ze mijn kop gebruiken. Voor wasproducten, verzekeringen, auto’s of cd’s. Werkelijk alles is de revue gepasseerd.”
Na verloop van tijd verdwenen de meeste producten wel uit de rekken, enkel de bouillon en kruidenmixen zijn altijd blijven bestaan “en goed blijven verkopen”, aldus Piet.
Meer showbizz
Ex-mol Elisabet vraagt in nieuw boek aandacht voor job van spoedarts: “Als je lang moet wachten op de spoed, is dat positief”
Dziubi uit ‘Blind getrouwd’ viert 30ste verjaardag op Ibiza: “Megadankbaar voor deze topvakantie”
“Ken ik die niet ergens van?”: hoe veel kandidaten van ‘Million Dollar Island’ al in andere programma’s opdoken
Te veel seks, te veel naakt, te shockerend: controversiële reeks ‘The idol’ vanaf nu te zien
Amelie Albrecht duikt de koffer in voor nieuwe rubriek in ‘Iedereen Beroemd’