Radio 2 scoort laagste luistercijfers ooit (maar blijft wel de grootste zender)
Een eenmalig slecht rapport voor Radio 2? De toekomst zal het uitwijzen. — © Radio2
Radio 2 zet volgens de nieuwste meting de laagste luistercijfers ooit neer. Daarbij gaat het over de periode september-december, en dus is de nieuwe ochtendshow van Peter Van de Veire nog niet in die score verwerkt. Ook MNM zit in een dal. De commerciële zenders scheren dan weer hoge toppen.
De nieuwe cijfers van het CIM gaan over de periode september tot december 2022. De vijf grote radionetten van de VRT komen gezamenlijk uit op 52,6 procent. Dat is een procentpunt minder dan de vorige meting. Een jaar geleden bedroeg de score nog 58,2 procent.
Het goede nieuws voor Radio 2 is dat de zender met 26,1 procent afgetekend marktleider is. Maar bij de vorige meting was de score nog 28,3 procent. Al sinds 2005 flirt de familiezender met de 30 procent. Het ene moment net erboven, dan weer vlak eronder. Maar nog nooit zat de zender zo ver verwijderd van de 30 procent. Heeft het stopzetten van het druk beluisterde De Madammen ermee te maken?
Ook slecht nieuws bij MNM. Met 6,7 procent is dat de laagste score voor de jongerenzender sinds de start in januari 2009. Het is nu al geleden van 2020 dat het station nog de tien procent kon aantikken. Dit is ook de vierde daling op rij. Bij de collega’s oogt het rooskleuriger. Radio 1 komt uit op 9,3 procent, de beste score sinds 2016. De voorbije jaren zat de nieuwszender voortdurend op een dikke acht procent. Studio Brussel steeg van 7 naar 8,3 procent.
Marktleider bij jong publiek
Bij de commerciële zenders noteren we 10,3 procent voor JOE. Dat is een klein verlies, maar de zender weet nu al wel drie metingen na elkaar de tien procent aan te tikken. Qmusic zit al anderhalf jaar erg stabiel op 12,9 procent.
Als we kijken naar de cijfers in de doelgroep 18-44 jarigen noteert Qmusic met 25,4 procent marktaandeel de beste score in ruim tien jaar tijd. De zender versterkt daarmee haar afgetekende positie als marktleider bij de jongere luisteraars.
Nostalgie groeit naar een marktaandeel van 6,2 procent (+ 0,4 procent). Op weekbasis luisteren er zelfs 120.000 luisteraars meer naar Nostalgie tegenover de vorige meting. En ook de digitale zender Nostalgie+, in mei 2021 gelanceerd voor de actieve 55-plusser als aanvulling op Nostalgie, weet zijn aantal luisteraars te verhogen en landt op een totaalbereik van 363.000 luisteraars. Daarmee nestelt de zender zich in de top 5 van de puur digitale zenders.
Meer showbizz
Niall Horan maakt comeback met ‘The show’ : “Heb al muziek gemaakt met Lewis Capaldi, maar we vonden die niet goed genoeg”
Geruchten over relatie met Zayn Malik kloppen niet: Selena Gomez geeft een update over haar liefdesleven
Wie vandaag met een koffer naar radio Nostalgie komt, kan gratis op reis vertrekken
‘Ghostbusters’-acteur Bill Murray (72) vindt de liefde bij zangeres Kelis (43)
Australische ‘X Factor’-deelnemer opgepakt voor moord op baby