Mercedes wordt alsmaar exclusiever met prijsstijging van 43 procent
© REUTERS
Een Mercedes-wagen wordt alsmaar exclusiever. De gemiddelde prijs steeg vorig jaar tot 72.900 euro, schrijft persagentschap Bloomberg op basis van de jaarcijfers van de Duitse autofabrikant. Dat is een prijsstijging met 43 procent tegenover 2019, dus voor de coronapandemie.
Door de chiptekorten in de autosector focussen de producenten meer op wagens met een hoge toegevoegde waarde, en dus de duurdere modellen. Daarnaast werden ook de instapmodellen, de A-klasse, duurder door die aan te bieden met tal van opties. Op die manier kunnen autofabrikanten hun winst op peil houden, schrijft Bloomberg. De elektrificatie van het wagenpark dreigt de betaalbaarheid nog meer onder druk te zetten.
Door te focussen op luxe, was 2022 een goed jaar voor Mercedes-Benz. De omzet steeg met 12 procent tot 150 miljard euro. Vooral de verkoop van topmodellen uit de S-klasse, AMG en het luxemerk Maybach trok aan. De winst uit voortgezette activiteiten (dus zonder Daimler Truck) lag een derde hoger op 14,8 miljard euro. Het bedrijf stelt een brutodividend voor van 5,2 euro per aandeel.
Voor 2023 is de autofabrikant wel minder optimistisch gestemd. Topman Ola Källenius verwacht dit jaar iets minder winst. De prijzen zouden nog wat stijgen, maar de verkoop zal naar verwachting achterblijven op die van vorig jaar. Bovendien is de prognose onderhevig aan “buitengewone onzekerheid”, klonk het.
Al 170 hectare natuur in vlammen opgegaan bij brand in Hoge Venen, ook code geel voor brandgevaar afgekondigd in Antwerpen en Limburg
Waarom reageerden jongeren in Blaarmeersen zo hevig op topless vrouw? “Typisch verzet tegen de dominante cultuur”
Sterrenchef Maurice de Jaeger test tonijn uit blik: “Dit is de enige die me écht blij maakt en veel minder kost dan A-merk”
Oekraïne zet Belgische CEO op zwarte lijst van ‘oorlogssponsors’: hoe schadelijk is dat voor zijn bedrijf?
Topdokter Guy T’Sjoen kreeg zoontje via draagmoeder: “Had de slechtste reacties verwacht”