Lewis Hamilton moet beschuldigingen en “geruchten” slikken voor F1-seizoen, maar: “Ik ben een vechter”
© ISOPIX
Lewis Hamilton is niet heel optimistisch over de eerste races van het Formule 1-seizoen, dat zondag met de Grand Prix van Bahrein van start gaat. Maar de Brit sprak tegen dat het gebrek aan snelheid de reden is dat hij zijn contract bij de renstal nog niet verlengd heeft.
De zevenvoudig wereldkampioen gaf donderdag aan dat Mercedes “nog niet is waar we willen zijn.” Maar de suggestie, onder meer gedaan door voormalig kampioenen Damon Hill en Jenson Button, dat de 38-jarige Brit overweegt Mercedes te verlaten als het team er niet in slaagt een competitieve wagen samen te stellen, weerlegde hij . “Ik ben een vechter”, zei Hamilton. “En we vechten als een team. Ik houd van de uitdaging om oplossingen te vinden en ik geloof nog steeds dat ik in staat ben om met de auto iets te doen wat anderen misschien niet kunnen. Ook van die uitdaging houd ik.”
“Om positief te zijn, dat de wagen geen last meer heeft van het ‘stuiteren’ is een groot pluspunt. Dat is opgelost zodat we ons nu kunnen focussen op andere zaken”, vertelde Hamilton, doelend op een probleem waarmee met name Mercedes vorig jaar te kampen had door nieuwe regels rond de aerodynamica.
© ISOPIX
“Uiteindelijk zijn het mensen die geruchten creëren zonder feiten”, kwam hij nog terug op een mogelijk afscheid. “Je zou denken dat ze nu wel zouden weten dat ik al sinds mijn dertiende bij Mercedes zit. Ook na een moeilijk jaar dat we gehad hebben, ben ik er nog. En of we nu wel of niet weer een moeilijk jaar hebben, ik zal er nog steeds zijn.”
In de marge van de GP van Bahrein moest Hamilton wel beschuldigingen slikken van niemand minder dan Bernie Ecclestone. De gewezen F1-baas beweert dat de Brit zijn eerste van zeven wereldtitels onterecht won. In 2008 crashte Nelson Piquet Jr opzettelijk zodat Fernando Alonso kon winnen in Singapore. Een resultaat dat uiteindelijk de titelstrijd mee bepaalde en waardoor Hamilton net voor Felipe Massa eindigde. De waarheid kwam pas een jaar later boven.
“We wilden onze sport beschermen van een gigantisch schandaal”, klinkt het. “Destijds was er de regel dat de eindstand van het WK heilig was, dus Hamilton kreeg de trofee en iedereen had daar vrede mee. Maar eigenlijk hadden we die bewuste race moeten schrappen, zodat ze niet meetelde voor de WK-stand. In dat geval had Massa de wereldtitel gepakt en niet Hamilton. Ik heb nog altijd medelijden met Massa, hij deed alles juist maar werd bestolen van een wereldtitel terwijl Hamilton alle geluk van de wereld kende.”
“Vandaag zou ik dus anders gehandeld hebben. Daarom blijft voor mij Michael Schumacher de enige recordhouder met zeven wereldtitels. Ook al is het op papier anders.”
© REUTERS
Vijf redenen waarom u wél naar de ‘saaie’ race in Monaco moet kijken: geen Red Bull op één (?), mysterieuze upgrades en einde verhaal voor een Nederlander?
Ferrari? Hamilton ontkent contact en verwacht nieuwe Mercedes-deal, Charles Leclerc plaagt F1-icoon: “Hi, Lewis”
VOORBESCHOUWING GP MONACO 2023. De bekendste race van het jaar: komt er een einde aan de Red Bull-hegemonie (en de vloek van Charles Leclerc)?
Louis Lambert (91) is de enige nog levende oud-speler die in 1957 kampioen werd met Antwerp: “Ik hoop dat ze zondag de titel pakken, dan kan ik naar het feestje”
Union wrijft zich in de handen: Antwerp begint met hetzelfde verwachtingspatroon als Dortmund aan de titelclash
VIDEO. Kobe Ilsen, Annick De Ridder en andere bekende Antwerp-supporters geven de spelers het finale duwtje in de rug
Door wie zijn ze opgericht, wie zijn de iconen, wie is de baas en wie zijn de fans: een gekleurde handleiding over hét titelduel Antwerp-Union
Van “dan maar op een bankje op de Bosuil” tot “vroeger terug van vrijgezellen”: Antwerp-fans doen álles om titelmatch te beleven