DE FOLDERVRETER. “Zo kun je twee keer korting krijgen bij Colruyt, een topdeal op Vittel en de bromance tussen Lidl en Aldi”
© Nieuwsblad
Elke week zit je mailbox of brievenbus vol met folders en aanbiedingen. Dat is veel te veel om het bos nog door de bomen te zien. Wat zijn de topdeals en wat zijn de addertjes onder het gras? Wel, ik check het wekelijks voor u. Deze week: zo kun je twee keer korting krijgen bij Colruyt, de eerste paaseipromo’s, een straffe deal voor Vittel én daar is de bromance terug tussen de folders van Lidl en Aldi.
“Stralende combo’s” bij Colruyt op “afwas, onderhoud wc en wassen”. Wie vier deelnemende producten - bijna alle A-merken - koopt, krijgt 35 tot 40 procent korting. En dat zorgt voor een verwarrende situatie bij Colruyt. Wie zaakjes wil doen, blijft nu dus best even bij de les.
Wie vier producten koopt, krijgt 35 tot 40 procent korting — © red
Laat me beginnen met de actie zelf. Je krijgt de korting wanneer je vier producten uit hetzelfde rayon - ‘wassen’, ‘afwas’, ‘onderhoud’ of ‘wc’ - koopt. Handig: je hoeft niet vier dezelfde producten te kopen. Met pakweg een fles Silan, Lenor, Persil en een pakje waspods van Dash, krijg je de korting ook. Simpel, ware het niet dat verschillende van die producten ook in de folders van concurrenten staan: Ariel en Lenor bij Albert Heijn, Finish en Silan vanaf vrijdag bij Aldi, Dixan en Ajax bij Carrefour,...,....
En nu komt het, want Colruyt belooft toch altijd om de laagste prijzen van hun concurrenten te volgen? De vraag die zich stelt, is of je dan nog eens 40 procent korting krijgt op die laagste prijs? Korting op korting dus, kan dat? Ik legde het voor aan Colruyt waar ik te horen kreeg dat ze “er altijd voor zorgen dat ze goedkoper zijn dan de concurrentie”. Ze doen dat door “ofwel de eigen promoties aan te houden of die van de concurrentie, wanneer die prijs lager is”. Van een combinatie van twee acties - die van hen en die van de concurrent - is geen sprake. Tenminste niet altijd. Want soms gebeurt het wel zonder dat er ook maar enige logica achter zit. Ik plande bijvoorbeeld dinsdag een bestelling in op Collect&Go om vandaag (woensdag) op te halen. Want pas vanaf woensdag loopt die ‘combo-actie’. Ik koos vier flessen Lenor wasverzachter - in promo bij Albert Heijn tegen 6 cent per wasbeurt - en kreeg wel degelijk 40 procent korting op die gevolgde promoprijs van AH. Resultaat: amper nog 4 cent per wasbeurt. Wat zeer weinig is. Kassa kassa.
Voor 4 flessen Lenor - goed voor 180 wasbeurten - betaal ik na de dubbele korting nog 6,98 euro ofwel 4 cent per wasbeurt. Een dag later is die extra korting verdwenen. — © red
Maar check ik de prijs vandaag in de winkel, dan krijg ik daar die dubbele korting niet meer en betaal ik 6 cent per wasbeurt. Dat grote profijt is weg. Verdwenen. Een testje met een bestelling van Finish en Silan op vrijdag - pas vanaf dan in promo bij Aldi - lukt bijvoorbeeld ook niet. Maar de promo die Aldi nu heeft op Persil Zomertuin volgen ze dan weer wel. Eerst halveren ze de prijs van zo’n 13 euro naar de 6,75 euro van Aldi én bij aankoop van vier flessen krijg je nog eens 40 procent korting. Hier krijg je dus wel een promo op een promoprijs. Samen maakt dat bijna 70 procent korting. Straf. Maar wie snapt dat nog? Ik alvast niet.
Hier volgen ze eerst de promo van Aldi waardoor de prijs al halveert naar 6,75 euro om er dan nog eens 40 procent vanaf te trekken — © CSN
Conclusie: heeft Colruyt een actie én zie je die ook in andere folders opduiken, check dan telkens of je die twee niet kan combineren.Promo maken ze er zelf niet rond, je moet het wel degelijk zelf uitzoeken. Dat doe je door in de rekken te kijken naar de prijzen, maar het is nog makkelijker wanneer je de MyColruyt-app installeert op je smartphone. Dat gaat veel sneller en bespaart je een verloren rit als er geen extra promo is. In die app kun je met hoeveelheden spelen in je boodschappenlijstje en zien of je in een specifieke winkel die dubbele korting krijgt wanneer je bepaalde aantallen koopt. Een beetje werk, bij momenten wat verwarrend omdat het écht soms wel, soms niet én ook tijdelijk kan zijn, maar je kan er wel verborgen topzaakjes mee vinden.
Daar zijn de eerste deals op paaseitjes. Ze duiken in verschillende vormen en van verschillende merken op in de folders. Maar om te vergelijken, kies ik voor die van het merk Milka. Bij Aldi betaal je voor een zakje van 100 gram 1,79 euro. Bij Okay waar ze ook in promotie staan, is dat 1,86 euro. Hoeveel korting dat is? In winkels zonder actie betaal je 2,15 euro. Je doet dus tot zo’n 17 procent profijt. Wat niet veel is. Bij Colruyt vond ik ook een actie én betaal je - omgerekend - een 1,4 euro per 100 gram. Alleen moet je daar twee zakken van telkens 600 gram kopen. Samen maakt dat 1,2 kilogram aan paaseieren. En dat is toch wel veel. Echt warm loop ik nog niet van de huidige paaseipromo’s.
Bij Okay staan de eitjes van Milka ook in promo — © red
Een promo op water vond je hier nog nooit terug, hoog tijd om daar verandering in te brengen. In de folders van Delhaize, Albert Heijn, Lidl, Carrefour en Colruyt zie ik Vittel staan, vaak met de actie ‘2 + 1 gratis’. Maar waar vind je de beste deal?
LEES OOK. Waarom Albert Heijn het winnend paard is van de Ahold Delhaize-groep, en niet Delhaize(+)
Laat me beginnen met de plek waar ik nog het meest betaal. Dat is bij Lidl waar ik voor de flessen van anderhalve liter nog 42 cent per liter neertel. Delhaize duikt daar 1 centje onder, bij Carrefour is het nog 39 cent per liter. De goedkoopste? In de folder van Colruyt vinden we 35 cent per liter terug. Wat met Albert Heijn? Daar geldt de actie op flesjes van een halve liter wat vergelijken moeilijk maakt.
Vittel duikt deze week op in tal van folders — © red
Ik kan er stilaan een rubriek van maken: de bromance tussen de folders van Aldi en Lidl. Om de haverklap zie je er dezelfde thema’s of speciale producten in staan. Nu is het de beurt aan elektrische fietsen. Zowel bij Aldi als Lidl koop je er een van 250 w die zo’n 100 kilometer kan rijden.
De fiets bij Aldi — © red
Opmerkelijk: beide zijn van het merk Minerva. Het enige verschil is de prijs. Bij Aldi betaal je 1.299 euro, bij Lidl 1.199 euro. Een tip voor beide ketens: in tijden van besparingen in de supermarktsector is het geen slecht idee om die marketingdiensten samen te voegen. Ze doen toch deels hetzelfde.
De fiets bij Lidl — © red
Nog folders lezen:
* Spar
* Jumbo
* Kruidvat
* Match
De Foldervreter: Is Kruidvat écht de “goedkoopste speelgoedwinkel van België”? En waar betaal je het minst voor merkwater?
DE FOLDERVRETER. “Spotgoedkope Duvel, topdeal op Lay’s (maar let op voor de Pringlesval) én Magnums voor amper 37 cent”
De FOLDERVRETER: “De strafste deals van de nieuwe Action-webshop, spotgoedkope vaatwastabletten en zijn de Cola-deals het omrijden waard?”
Oekraïens offensief kost meteen een Leopard 2-tank: “Russen waren voorbereid”
LIVE. Oorlog in Oekraïne: volg hier alle nieuws over de Russische invasie
Russische experts gaan lijnrecht in tegen versie van Kremlin over vernielde dam: “Hoe kan het een slechte zaak zijn?”
“Ze zijn geopereerd en hun toestand is stabiel”: eerste hoopgevend nieuws over kinderen die gewond raakten bij mesaanval in Annecy
De terreur van de trolley, hét symbool van massatoerisme: eerste Europese stad verbiedt rolkoffers