Nathalie wist net als veel Belgen niet dat ze een boete moet betalen als haar saldo ontoereikend is: “Schandalig”
© Shutterstock
Extra kosten aanrekenen aan mensen die een betaling niet kunnen uitvoeren wegens een te laag saldo. Het klinkt kafkaiaans, maar het gebeurt wel degelijk. Nathalie, een moeder uit de provincie Luxemburg, kwam met haar verontwaardiging naar buiten nadat ze het zelf meemaakte. “Het is schandalig.”
Nathalie geeft toe dat ze het financieel niet altijd even gemakkelijk heeft. Ze moet zich houden aan een strikt budget en aan het einde van de maand is het altijd afwachten hoeveel ze overhoudt. Om verrassingen te voorkomen, maakt ze gebruik van domiciliëringen en andere doorlopende opdrachten om de terugkerende kosten te betalen. Dat doet ze bijvoorbeeld ook voor het sportabonnement van haar zoontje.
Recent was haar saldo echter ontoereikend om het abonnement te betalen. Nathalie schrok zich een hoedje toen ze enkele dagen later zag dat de bank een extra betaling van 5 euro in rekening had gebracht. “Betalingsopdracht afgewezen wegens onvoldoende saldo”, stond erbij vermeld als reden. Een extra boete dus, en dat terwijl haar budget al ontoereikend was.
“We worden gestraft omdat we niet genoeg geld op de rekening hebben staan… door extra geld van de rekening te houden! Dit is misbruik door onze banken. Echt schandalig”, reageerde de moeder bij RTL.
Alle banken doen het
Zelf is Nathalie klant bij Crelan (AXA), maar dat is zeker niet de enige bank die het zo aanpakt. De meeste Belgische banken doen namelijk hetzelfde. BNP Paribas Fortis, KBC, ING, Belfius… Allen rekenen ze een bedrag tussen de 5 en 8 euro aan voor wie een (doorlopende) betaling niet kan uitvoeren.
Al maken een aantal van die banken gebruik van verschillende mechanismes om extra kosten te vermijden. Zo sturen ze bijvoorbeeld een melding als de betaling mislukt is. Banken als Belfius en BNP Paribas Fortis geven hun klanten vaak ook meerdere kansen om het saldo te corrigeren zodat de betaling toch kan worden uitgevoerd. Voor een doorlopende opdracht wordt vijf dagen na elkaar geprobeerd om de transactie uit te voeren. Pas als de betaling na vijf dagen nog steeds geweigerd wordt, rekent de bank 5 euro aan extra kosten aan.
Lees ook
DE FOLDERVRETER. Is de 7-daagse van bol.com de moeite of niet, goedkope Jupiler voor tijdens de Ronde én de prijs voor de vreemdste pannenkoeken
Geheime codes, VPN-verbinding en andere taalinstellingen: met deze trucs kan je ‘verborgen’ films en series op Netflix kijken
Dominique Persoone test speculoospasta van de huismerken: “Plak het Lotusetiket op deze potten én niemand merkt het”
Plan B is terug en doet opvallende ontdekking bij speculoospasta’s: “Bij Lotus zullen ze vloeken als ze dit lezen”
Video
Hoofdpunten
Eindelijk akkoord over bankautomaten: in elke gemeente moet één automaat zijn, 207 nieuwe automaten beloofd
Gemengde reacties op Ventilus-beslissing van Vlaams regering: “Tevreden dat er meer duidelijkheid is”, maar ook “slag in het gezicht”
Trump krijgt niet de steun waar hij op hoopte: oproep tot protest amper beantwoord
‘Monster van Woensdrecht’ blijft opgesloten, moeder van vermoorde Inge (14) opgelucht: “Zulke mensen zijn niet behandelbaar”
President van Wit-Rusland vreest voor kernoorlog in Oekraïne: “Er moet nu gestopt worden, voor de zaken escaleren”
Beste van Plus
Moeder laat dochter eigen haren knippen, maar heeft daar meteen spijt van: “Heb je wel een spiegel gebruikt?”
Brandweermannen reanimeren kat met hartmassage en zuurstofmasker na brand
Spaanse actrice wordt op haar 68ste nog moeder via draagmoederschap: “IK LEEF WEER”
Vrouwen kaarten nietsvermoedend tot ongenode vijfde “gast” opduikt: “Help!”