UITSLAG GP SAUDI-ARABIË 2023. Sergio Pérez wint voor teamgenoot Max Verstappen, Fernando Alonso krijgt zijn 100ste podiumplaats terug

© AFP

Sergio Pérez heeft voor de vijfde keer in zijn carrière een Grote Prijs gewonnen. De Mexicaan reed vrijwel de hele race aan de leiding in Saudi-Arabië en won voor teamgenoot Max Verstappen, die na een inhaalrace wel nipt WK-leider blijft. Fernando Alonso pakte op zijn beurt zijn 100ste podiumplaats in de F1, leek zijn derde plaats na de race kwijt te spelen aan George Russell door een tijdstraf maar kreeg die na beroep terug. Hij is nog maar de zesde rijder die de kaap rondt.

Sam Varewyck

Wat voorafging...

Na de makkelijke overwinning in Bahrein twee weken geleden trokken Max Verstappen en Red Bull als logische favorieten naar Jeddah, waar voor de derde keer de Grote Prijs van Saudi-Arabië op het programma stond. Voor de regerende wereldkampioen beloofde het echter een zware race te worden. Verstappen kreeg in de kwalificatie af te rekenen met mechanische pech en moest daardoor vanaf plek vijftien vertrekken.

Ook vicewereldkampioen Charles Leclerc (Ferrari) bevond zich door een gridstraf in het middenveld: de Monegask startte op de twaalfde plaats. De pole position op het snelste stratencircuit ter wereld voor Sergio Pérez (Red Bull), voor het tweede jaar op rij: achter hem stonden Fernando Alonso (Aston Martin), George Russell (Mercedes), Carlos Sainz Jr. (Ferrari) en Lance Stroll (Aston Martin).

Hoe verliep de start?

Fernando Alonso ging op een paar minuten tijd van de hemel naar de hel in Saudi-Arabië. De ervaren Spanjaard nam een betere start dan Pérez en greep zo meteen de leiding. De vreugde was echter van korte duur: Alonso kreeg een tijdstraf van 5 seconden omdat hij op de grid buiten zijn startvak gepositioneerd stond. Charles Leclerc schoof op naar plaats negen, Verstappen naar dertien.

Hier staat ingevoegde content uit een social media netwerk dat cookies wil schrijven of uitlezen. U heeft hiervoor geen toestemming gegeven.

Ondanks dat de muren in Jeddah nooit ver weg zijn, verliep de start verder behoorlijk netjes. Enkel voor McLaren-debutant Oscar Piastri liep de eerste ronde slecht af. Hij verloor een stuk van zijn voorvleugel na contact met de Alpine van Pierre Gasly. De Australiër moest zo meteen naar binnen voor een nieuwe neus.

Hoe kwam de zege tot stand?

Sergio Pérez maakte zijn mindere start al snel goed. Bij het ingaan van ronde vier wurmde hij zich weer voorbij Alonso. Vanaf daar was het een kwestie van controleren voor de Mexicaan. Dat gold ook voor Alonso: de twee reden samen weg van de rest van het veld, terwijl Leclerc en Verstappen zich gestaag een weg naar voren baanden.

De race werd vervolgens op zijn kop gezet toen Lance Stroll zijn Aston Martin met een technisch probleem naast de baan moest parkeren. De wedstrijdleiding stuurde in ronde 19 van 50 daarom de safety car de baan op. Een groot voordeel voor de rijders die nog geen pitstop hadden gemaakt. Alonso kon zo meteen zijn tijdstraf afwerken, terwijl Verstappen opschoof naar de vierde plek achter Pérez, Alonso en Russell. Ook Lewis Hamilton profiteerde: terwijl iedereen in de top tien op de harde band stond, stapte de zevenvoudig wereldkampioen over naar de mediumband.

Hier staat ingevoegde content uit een social media netwerk dat cookies wil schrijven of uitlezen. U heeft hiervoor geen toestemming gegeven.

Terwijl Pérez voorin opnieuw wegreed, wurmde Verstappen zich al snel voorbij Russell en Alonso naar plek twee. Zijn Mexicaanse teamgenoot bijhalen, dat zat er niet in: Pérez reed een uitstekende race en hield het gat met de Nederlander constant rond de vijf seconden. De Mexicaan won uiteindelijk onbedreigd. Verstappen pakte in de laatste ronde wel nog de snelste ronde en het bijhorende puntje, waardoor hij met één punt voorsprong op Pérez WK-leider blijft. (Lees verder onder de foto)

© REUTERS

Achter het Red Bull-duo was de laatste podiumtrede opnieuw voor Fernando Alonso, die daarmee de zesde rijder ooit werd die de kaap van 100 podiumplaatsen rondt. Het feestje leek verstoord te worden door de stewards, die na de race vaststelden dat Alonso zijn eerdere tijdstraf niet correct had uitgevoerd. Daardoor kreeg hij nog een tijdstraf van 10 seconden en verloor hij zijn derde plaats aan George Russell. Aston Martin ging echter in beroep en kreeg gelijk: Alonso kreeg zijn derde plaats terug.

Russell bleef dus uiteindelijk vierde, voor Lewis Hamilton, de Ferrari’s van Sainz en Leclerc en de Alpines van Esteban Ocon en Gasly. Het laatste puntje ging naar Haas-rijder Kevin Magnussen.

Wie onderscheidde zich?

De Red Bulls waren opnieuw koning in Jeddah. Sergio Pérez deed wat hij moest doen vanaf de pole position, Max Verstappen won dertien plekken en werd tweede. Veel beter kan je het niet doen - al lijkt er nog steeds enige spanning te zijn tussen beide rijders.

Hier staat ingevoegde content uit een social media netwerk dat cookies wil schrijven of uitlezen. U heeft hiervoor geen toestemming gegeven.

Dat Aston Martin een goede wagen heeft, werd bevestigd in Saudi-Arabië. Lance Stroll kon er door mechanische pech niet van profiteren, Fernando Alonso des te meer. De Spanjaard leek zijn podiumplaats na een dubbele straf kwijt te spelen, maar kreeg die in beroep terug. En dus bestempelen we de Spanjaard na een sterke race weer als een winnaar.

Ook Mercedes mag zichzelf een klein beetje op de borst kloppen. Vierde en vijfde: daar hadden ze op voorhand ongetwijfeld voor getekend met de nukkige W14. Dat ze daarmee beide Ferrari’s verslaan, is bemoedigend. En nu we het daarover hebben...

Wie had zijn dagje niet?

Inderdaad: alweer Ferrari. Carlos Sainz toonde al vrij snel dat hij het tempo van de top vijf niet helemaal aankon en ook Charles Leclerc kon vanaf startplaats twaalf niet al te veel klaarmaken. Dat Leclerc zich tijdens de race ook nog moest opjagen in zijn race engineer die hem te laat een belangrijke boodschap om te versnellen doorgaf - wat hem een plek kostte aan Hamilton tijdens de safety car - zegt eigenlijk alles over hoe het er momenteel aan toe gaat bij Ferrari. Niet goed genoeg. (Lees verder onder de foto)

© AFP

Ook McLaren blijft in het sukkelstraatje zitten. Dat Oscar Piastri Q3 haalde op zaterdag is hoopgevend, maar door een botsing in ronde 1 verloor de Australiër meteen de kans op een goed resultaat. Lando Norris verging het nog slechter: auto kapotgereden in de kwalificatie, schade opgelopen in het begin van de race. Plek 15 en 17 aan de finish. Ook voor hen geldt: niet goed genoeg.

Valtteri Bottas was nog één van de grote sterren in de seizoensopener, maar in Saudi-Arabië werd de Fin op grote afstand laatste. De reden daarvoor is nog onduidelijk, maar de Fin klaagde na afloop dat zijn wagen “niet juist” voelde. Dat hij in de eerste ronde over een brokstuk reed, zou de vermoedelijke oorzaak zijn. Een race om snel te vergeten dus.

Hoe hoog was de spektakelwaarde?

De vorige twee Grote Prijzen van Saudi-Arabië waren allebei smaakmakers, maar de editie van 2023 kon de hooggespannen verwachtingen niet waarmaken. Een gevecht om de zege was er deze keer niet en ook het aantal gevechten in het middenveld viel tegen.

Wat onthouden we van deze race?

Wat we eigenlijk al wisten na de seizoensopener: momenteel is Red Bull gewoon te sterk voor de concurrentie. Na de kwalificaties zag het er even penibel uit door de technische problemen en vijftiende startplek van Verstappen, maar de wereldkampioen pakte uiteindelijk - met een beetje hulp van de safety car - toch zeer makkelijk de tweede plaats achter teammakker Pérez. Die laatste lijkt momenteel de enige hoop voor kijkers die hopen op een spannend WK-gevecht dit seizoen. (Lees verder onder de foto)

© Getty Images

Uitslag Grand Prix van Saoedi-Arabië:

1. Sergio Pérez (Mex/Red Bull) de 308,450 km in 1u21:14.894

2. Max Verstappen (Ned/Red Bull) op 5.355

3. Fernando Alonso (Spa/Aston Martin-Mercedes) 20.728

4. George Russell (GBr/Mercedes) 25.866

5. Lewis Hamilton (GBr/Mercedes) 31.065

6. Carlos Sainz Jr (Spa/Ferrari) 35.876

7. Charles Leclerc (Mon/Ferrari) 43.162

8. Esteban Ocon (Fra/Alpine-Renault) 52.832

9. Pierre Gasly (Fra/Alpine-Renault) 54.747

10. Kevin Magnussen (Den/Haas-Ferrari) 1:04.826

11. Yuki Tsunoda (Jap/AlphaTauri-Red Bull) 1:07.494

12. Nico Hülkenberg (Dui/Haas-Ferrari) 1:10.588

13. Zhou Guanyu (Chn/Alfa Romeo) 1:16.060

14. Nyck de Vries (Ned/AlphaTauri-Red Bull) 1:17.478

15. Oscar Piastri (Aus/McLaren-Mercedes) 1:25.021

16. Logan Sargeant (VSt/Williams-Mercedes) 1:26.293

17. Lando Norris (GBr/McLaren-Mercedes) 1:26.445

18. Valtteri Bottas (Fin/Alfa Romeo) op 1 ronde

Snelste ronde: Max Verstappen (Ned/Red Bull) 1:31.906 in de 50e (laatste) ronde (gem. 211,991 km/u)

Opgaves:

Lance Stroll (Can/Aston Martin-Mercedes): mechanische problemen 17e ronde

Alexander Albon (Tha/Williams-Mercedes) remproblemen 28e ronde

WK-stand (Na 2 van 23 races):

1. Max Verstappen (Ned) 44 ptn

2. Sergio Pérez (Mex) 43

3. Fernando Alonso (Spa) 30

4. Carlos Sainz Jr (Spa) 20

5. Lewis Hamilton (GBr) 20

6. George Russell (GBr) 18

7. Lance Stroll (Can) 8

8. Charles Leclerc (Mon) 6

9. Valtteri Bottas (Fin) 4

10. Esteban Ocon (Fra) 4

11. Pierre Gasly (Fra) 4

12. Kevin Magnussen (Den) 1

13. Alexander Albon (Tha) 1

14. Yuki Tsunoda (Jap) 0

15. Nico Hülkenberg (Dui) 0

16. Logan Sargeant (VSt) 0

17. Zhou Guanyu (Chn) 0

18. Nyck de Vries (Ned) 0

19. Oscar Piastri (Aus) 0

20. Lando Norris (GBr) 0

Constructeurs:

1. Red Bull 87 ptn

2. Aston Martin-Mercedes 38

3. Mercedes 38

4. Ferrari 26

5. Alpine-Renault 8

6. Alfa Romeo 4

7. Haas-Ferrari 1

8. Williams-Mercedes 1

9. AlphaTauri-Red Bull 0

10. McLaren-Mercedes 0

Aangeboden door onze partners