Vlaams Belang kaart staat van fietspaden aan, stad gaat voor heraanleggingen en tuinstraten

© BERT DE DEKEN

Turnhout -

De slechte staat van de Turnhoutse fietspaden doet tweewielers uitwijken naar de voetpaden, meent oppositiepartij Vlaams Belang. Schepen voor Mobiliteit Marc Boogers (Groen) kondigt enkele geplande wegenwerken aan.

Wouter Adriaensen

Vlaams Belang Turnhout toont zich doorgaans een verdediger van de belangen van de autogebruikers. Raadslid Kevin Janssen nam het de voorbije gemeenteraad echter op voor de zwakkere weggebruikers. “Straten worden smaller gemaakt zodat auto’s de fietsers niet voorbij kunnen steken”, stelt hij vast. “Op andere plaatsen liggen de zogenaamde fietssuggestiestroken er erg slecht bij.”

Volgens Janssen nemen fietsers steevast hun uitwijk naar het voetpad. “Dat is op zijn beurt problematisch voor de voetgangers. Van de ganse stad een fietszone willen maken is één zaak. Maar voldoende comfort bieden aan de fietsers, en dus indirect ook aan de voetgangers, is een andere.”

Tuinstraten

Schepen voor Mobiliteit Marc Boogers (Groen) vindt dat er niet veel gedaan kan worden aan de smalle straten. “Dat is historisch zo gegroeid, waardoor er te weinig plaats is voor losse fietspaden. Bovendien zijn auto’s de voorbije decennia gemiddeld 20 à 30 centimeter breder geworden. In combinatie met de verkeersregel dat ze 1 meter afstand moeten houden van fietsers bij het inhalen zorgt dat inderdaad voor moeilijkheden.”

Bij heraanleggingen volgt het stadsbestuur steeds de nieuwe normen. “Stoepen dienen bijvoorbeeld minimum 1,8 meter breed te zijn. We leggen fietsstraten en woonerven aan, tot tevredenheid van de bewoners. Daarnaast gaan we inzetten op tuinstraten, een nieuw principe met meer plaats voor natuur en infiltratie.”

Kasseiwegen

Boogers maakte van de gelegenheid gebruik om enkele wegenwerken aan te kondigen. “In het najaar krijgt de Warandestraat een facelift. In onder meer de Beekstraat, Veldstraat en Otterstraat gaan nog deze legislatuur de kasseien er uit.” Kevin Janssen was niet onder de indruk. “Die kasseiwegen liggen er beter bij dan sommige nieuwe of recent heraangelegde straten.”

Schepen Boogers wist onmiddellijk waar het oppositieraadslid op doelde. “We weten dat we de Gasthuisstraat regelmatig moeten herstellen en zoeken een aannemer. Het is de bedoeling om ze volgende legislatuur onder handen te nemen en het aantal bussen te verminderen.” Het debat werd afgerond door Eric Vos (T.I.M.), die tussen de lijnen suggereerde om de Gasthuisstraat volledig fietsvrij te maken.

Aangeboden door onze partners