Nederlandse vrouwen verliezen rechtszaak over “dwangarbeid” voor kloosterorde
Themabeeld — © ANP
Negentien vrouwen die naar eigen zeggen tussen 1951 en 1979 dwangarbeid moesten verrichten voor de Nederlandse kloosterorde van De Goede Herder, hebben hun rechtszaak om erkenning en schadevergoeding verloren. De rechtbank in Haarlem heeft hun eisen verworpen. De zaken moeten als verjaard worden beschouwd.
De vrouwen, die als meisje maatschappelijk in lastig vaarwater belandden, werden soms al op 11-jarige leeftijd tewerkgesteld in instellingen van De Goede Herder. Er werd onder meer genaaid en gewassen, voor bijvoorbeeld warenhuizen en ziekenhuizen, maar zelf kregen de meisjes niets van de opbrengst. Een van de vrouwen sprak op de zitting van een “soort gevangenis” en vertelde dat het werk zo zwaar was dat ze vaak flauwviel.
De rechtbank is er niet van overtuigd dat het verblijf bij de Goede Herder voor alle vrouwen in alle instellingen over de hele periode 1951-1979 dezelfde gevolgen had. “Uit rapporten die in opdracht van de overheid zijn opgesteld, blijkt namelijk dat er ook vrouwen zijn die hun verblijf bij de Goede Herder niet als negatief hebben ervaren.” De rechtbank stelde wel dat de eiseressen volgens de “huidige opvattingen niet een passende behandeling” kregen.
De rechtbank gelooft ook niet dat de Goede Herder alle meisjes in haar instellingen in de periode 1951-1979 “bewust heeft getraumatiseerd om volgzaamheid af te dwingen”.
De vrouwen spanden de zaak aan onder aanvoering van Bureau Clara Wichmann. “De uitspraak is teleurstellend”, aldus de stichting. “Duizenden meisjes en jonge vrouwen hebben destijds dwangarbeid voor de kloosterorde verricht, wat in die tijd ook al verboden was. Hiermee heeft katholieke congregatie De Goede Herder zich jarenlang verrijkt over de rug van deze meisjes en jonge vrouwen”, aldus Bureau Clara Wichmann.
Zo reageert Acid op dreigementen van advocaten Reuzegommers: “Ik ga de freshest suit in de rechtszaal hebben”
Heksenjacht op Reuzegom-ouders: sterrenzaak afgekraakt, scheldtirades aan telefoon en “visolie”-reviews. “We zijn mensen kapot aan het maken”
Van Quickenborne na Reuzegom-filmpje van influencer Acid: “Laat je niet verleiden tot Tiktok-justitie”
Dalilla Hermans verzamelt brieven aan Sanda Dia voor boek: “Om familie eraan te herinneren dat maatschappij mooier werd omdat hij heeft geleefd”
Waarom zo veel mensen wakker liggen van het Sanda Dia-arrest. “Heel makkelijk om hier een symbool in te zien”