Acht uur dienst voor ritje van zeven minuten: motards voor terreurproces moeten van vér komen
© BELGAIMAGE
Door een tekort aan motards bij de federale politie moeten zwaantjes uit Luxemburg en West-Vlaanderen helemaal naar Brussel voor het terreurproces. Drie motards zijn telkens een halve dag onderweg voor een gevangenentransport van amper zeven minuten. “Triestig”, klinkt het bij de politie zelf.
Het moet op dit moment de saaiste job bij de federale politie zijn: motard op het terreurproces. Sinds de start van de assisenzaak kampt de politie met een tekort aan zwaantjes om het konvooi met Salah Abdeslam en co. van de gevangenis in Haren naar de rechtszaal te brengen.
Het ochtendtochtje wordt nog door motards van de provinciale eenheid Brabant begeleid, maar die zijn met te weinig om ook het avondtochtje te volbrengen. Tot in West-Vlaanderen en Luxemburg moeten daarom zwaantjes worden gezocht. “Mensen komen van de verkeersposten Kortrijk, Jabbeke of Aarlen. Ze vertrekken naar Brussel, wachten daar de hele dag tot het proces gedaan is en begeleiden dan het konvooi naar de gevangenis in Haren”, zeggen de ‘provinciemotards’.
Die zijn daar niet over te spreken. “Je moet weten dat die rit naar de gevangenis een tochtje is van 3,7 kilometer, waarbij twee kruispunten worden overgestoken. We hebben het getimed: net geen zeven minuten. That’s it. Dat is onze dag. Zeven minuten werken.”
Al verschillende keren hebben de politiemensen die bizarre gang van zaken aangeklaagd, ook via vakbondsoverleg. Maar er komt geen antwoord van de korpsleiding. “Voor alle duidelijkheid: onze begeleiding heeft niks met veiligheid te maken. Wij zijn niet gebriefd over wat te doen moest er een bevrijdingspoging zijn, of indien er om veiligheidsredenen een andere route moet worden gezocht. Het is puur symboliek, want bij slecht weer moeten we zelfs niet komen en worden we ook niet vervangen. Alsof eventuele terroristenbevrijders alleen in actie komen als het niet regent of sneeuwt.”
Verspilling
Onbegrijpelijk vinden de politiemensen het. Zeker omdat de commissaris-generaal onlangs een nota uitvaardigde om te besparen op de hoge energiekosten. Een van de punten was dat de politie op de snelweg slechts 100 kilometer per uur mocht rijden, om zo benzine te besparen. “Maar elke dag drie motards tweehonderd of meer kilometer door het land laten cruisen voor een tochtje van zeven minuten, dat is blijkbaar geen verspilling. Dat gaat dan nog ten koste van echt verkeerswerk in de provincie.”
De woordvoerder van federale politie wil weinig kwijt over de zaak. Er komt enkel een korte reactie. “Omwille van evidente veiligheidsredenen, geven we geen informatie over de veiligheidsmaatregelen of over de middelen die in het kader van het terreurproces moeten worden ingezet.”
“Als je dit schrijft voor een scenario, dan lijkt het overdreven”: Tom Waes kan overwinning van Antwerp nog steeds niet geloven
“Wa een kroket man”: Remco Evenepoel en co feliciteren Toby Alderweireld na kampioensgoal
Van de hemel naar de hel in minuut 89: Club Brugge houdt Union voor het tweede jaar op rij van de landstitel
Hoe Mark van Bommel zijn ploeg naar absolute top leidde, ook al leek hij eerst geen trainer voor het hoogste niveau
RECONSTRUCTIE. Zo liepen de slotminuten in de onwaarschijnlijke titelstrijd in de Jupiler Pro League