Consumentenombudsdienst behandelde vorig jaar ruim 14.000 klachten
© © Syda Productions
De Consumentenombudsdienst (COD) behandelde in 2022 14.119 dossiers, zo blijkt uit de jaarcijfers. Daarmee klopten ongeveer evenveel personen aan als de afgelopen jaren, een aantal dat sinds het uitbreken van Covid-19 sterk was gestegen. Ook dit jaar ging het meestal om geschillen in de bouwsector.
De COD is een federale, autonome dienst, die in werking trad in 2015. Consumenten en ondernemingen kunnen er terecht voor informatie over hun rechten en plichten en in het bijzonder over de mogelijkheden van een buitengerechtelijke regeling van consumentengeschillen.
In 30 procent van de dossiers ging het louter om een vraag naar informatie. Een iets kleiner deel (27 procent) werd doorverwezen naar andere instanties of ombudsdiensten. De 6.125 residuaire dossiers (43,5 procent) behandelde de COD zelf, waarvan 59 procent ontvankelijk werd verklaard.
Gemiddeld duurt de behandelingstermijn van zo’n residuair dossier 56 dagen. In die tijd wordt er overgegaan op een minnelijke schikking (42 procent), een aanbeveling (38 procent) of een stopzetting van het dossier op vraag van de consument (20 procent).
Net als de vorige jaren kwam van alle sectoren de bouw het meest in aanraking met de COD in 2022, met name het onderhoud en de reparatie van woningen, zoals loodgieters, metselaars en tuinaanleggers. Met 916 dossiers staat die sector met stip op één, gevolgd door meubelen en stoffering met 487 aanvragen. Over alle sectoren heen, was de grootste oorzaak van een geschil een product dat niet werd geleverd of een dienst die niet werd verleend.
Man van 33 jaar overlijdt nadat hij vast komt te zitten in rolluik metrostation, derde incident in ruim een week tijd
Wat krijg je er te zien, welke zijn je geld waard en welke mijd je best? De grootste streamingdiensten op een rij
Man in levensgevaar na uitslaande brand in Antwerpse Carnotstraat, ook twee kinderen naar ziekenhuis
Ervaren parachutist (46) stort neer in centrum Ledegem: toestand stabiel
Britse presentator Phillip Schofield na heisa over affaire: “Ik ben alles kwijt”
Waarom je beter niet meer in je ogen wrijft volgens deze dokter: “Als je denkt dat er niets kan gebeuren, dan ben je fout”
Oeps: uitgebroken lama zorgt voor chaos op autosnelweg
“Hup hup, ga eens vooruit”: prins William moet tussenkomen in geanimeerd gesprek tussen prinses Kate en pasgetrouwde Jordaanse prinses