Drie dagen muziek met voor iedereen wat wils

WARME RILLINGEN EN POWERPOP

De trillingen vloeiden over de weide toen Sting zijn akoestische versie van Message in a bottle inzette. Zaterdagavond genoot iedereen na van een schitterende festivaldag. En dan moest Laurent Garnier nog aan zijn daverende set beginnen... Rock Werchter 2001 was het muziekfeest ten top. Uit het aanbod van 54 groepen, zangers en andere muzikanten vond iedere festivalganger zijn ding. De energie leek er zondagochtend uit, maar dat was buiten De Mens gerekend. Meteen power achter de pop, was de boodschap van Frank Vander Linden.

Bart CLAES

Als er een perfect festivalweertje zou bestaan, was dat afgelopen weekend zeker aanwezig in Werchter. Zon en wolken, en zelfs een sporadisch druppeltje, verpakt in een zalige temperatuur. De meeste muziekliefhebbers kozen er dan ook voor om languit op de weide te liggen en te zonnen, af en toe onderbroken om een optreden mee te pikken. Een massa jongeren koos op zaterdag voor Krezip. Het liep behoorlijk storm voor de Nederlanders. Hun optreden vorig jaar was bijgebleven. Dat was ook zo voor Suzanne Vega, die van een bezoekje aan de Pyramid Marquee een jaarlijkse gewoonte heeft gemaakt. De Belgen van Monza en DAAU warmden met succes de tent op voor Vega. Laïs kwam verrassend stevig uit de hoek. Live zit er meer vaart en 'beat' achter de folknummers van Nathalie, Jorunn en Annelies, en dat apprecieerde de volle tent.

Op zaterdag liep de weide net niet vol. Een 70.000 festivalgangers bevolkten de weide. De kampeerterreinen waren al snel volzet. Sting schitterde met de akoestische versie van Message in a bottle. Tienduizenden jongeren -- en ouderen -- kregen er koude rillingen van. Genoeg rust, vond Laurent Garnier. Hij bracht als afsluiter de hele weide -- althans zij die zich jong genoeg voelden -- in beweging. De hele weide als een megadiscotheek uit de bol in het holst van de nacht, mooi om te zien.

Fut

Zondag zat de fut er alweer snel in. Daar zorgde Frank Vander Linden van De Mens wel voor. 'Dit is mijn huis' schalde als eerste nummer door de luidsprekers en de jongeren voelden zich ook meteen thuis. Van enige vermoeidheid was na het tweede nummer al geen spoor meer. Meebrullen en op en neer springen was de boodschap van de powerpop van De Mens.

De nieuwe trend van dit jaar is ongetwijfeld de Schotse kilt. De mannenrokken gingen vlotjes over de toonbank van de verkoopsstandjes. Overgewaaid uit Nederland, zo blijkt. ,,Ik had de kilt de eerste keer gezien op Pinkpop'', vertelt Amsterdammer Rogier (26). ,,En ik dacht dat het wel leuk zou zijn op Werchter. Nu blijkt dat bijna iedereen eentje draagt.''

Aangeboden door onze partners

Lees ook

Hoofdpunten